måndag 30 november 2009

Dag 332-334. Bloggfest, dimma och tågresa

Jag har inte hunnit blogga på några dagar, så det får bli ett samlingsinlägg med några dagar här.


30 november, måndag. I morse ringde klockan tidigt, för Ellie, jag och mamma skulle ta tåget till Hälsingland. Ellie premiäråkte tåg och det gick riktigt bra.

Dagens bild visar Ellie som tuggar på ett smörgåskex och njuter av komforten i första klass.

Dagens Ellie. De senaste dagarna har hon tappat lite av sitt soliga, obekymrade jag. Hon vill inte sova och bitvis är hon kinkig och klängig och gråter ibland när mamma eller pappa försvinner utom synhåll. Förmodligen är hon på väg mot det sjätte utvecklingssprånget, för det stämmer väldigt väl in på det när vi läser om det. Jag hoppas hon tar språnget snabbt, så hon får bli lugnare igen.

Dagens bästa var att tågresan ändå gick bra. Man vet ju aldrig hur en liten plutta ska klara av att sitta flera timmar på tåg, särskilt när hon varit lite kinkig på sistone. Men jag hade bokat första klass och det var absolut värt några extra kronor när man reser med bebis för att få sitta rymligt i en halvtom vagn istället för att trängas i en full vagn. Och prisskillnaden var inte så jättestor heller mot andra klass, så jag satsar nog på det även på hemresan nästa vecka.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :


29 november, söndag. På förmiddagen sken solen idag och vi bestämde oss för en lunch i Kaknästornet. Sen blev det fika hemma hos min kusin, så att mamma fick se hur hon bor.

Dagens bild tog jag uppifrån Kaknästornet. Det var disigt och fortfarande ser man marken här, men en stund senare är det bara kyrktorn som sticker upp ur molntäcket som växte sig allt tätare. Det var som när man flyger och befinner sig ovan molnen.

Dagens bästa var nog att få njuta av det häftiga skådespelet när hela Stockholm fick ett lock av dimma över sig. Det var verkligen vältajmat att vi befann oss högt ovan marken lagom till när dimmolnen svepte in över staden. Jag var dock lagom glad över det förbaskade gallret som var så tätt uppe på utsiktsplatsen i Kaknästornet att det inte gick att fotografera på något vettigt sätt.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :


28 november, lördag. Råkall dag och dumt nog valde vi denna dag till att besöka Millesgården på Lidingö. De isande vindarna gjorde att det tyvärr inte var något nöje att gå runt ute i parken och titta på alla fantastiska skulpturer, så det blev ett kort besök.

Dagens bild tog jag vid prisutdelningen av Daxbloggen, bloggtävlingen för 50-plussare som mamma var en av finalisterna i och här är alla närvarande finalister fint uppställda tillsammans med konferencieren Annika Jankell.

Dagens bästa var att mamma och jag hade en sån trevlig kväll. Mamma vann inte, men vi hade en jättetrevlig kväll i alla fall och träffade mammas gulliga bloggkompis Nilla på festen. Kvällen avslutade vi med en drink på Gondolen, och det var inte igår jag sysslade med barhäng... Det var väl nån gång innan jag blev gravid förra sommaren, så det var mycket trevligt tycker jag.

2 kommentarer:

Nilla sa...

Vilken fantastisk bild, Stockholm i dimma. Och jättebra bild från bloggfesten. Det var verkligen trevligt att träffa er. Det är ju som om man känner varandra innan, tack vare bloggen. Och nu blir det ju som sagt ännu roligare att läsa och kommentera hos varandra.
Skönt att tågresan gick bra, man vet ju aldrig med små damer. Men hon ser väldigt nöjd ut.
Hoppas att ni får trevliga dagar där uppe.
Kram på er alla

Regine sa...

Ohh hur trevligt :) men inte riktigt verkar humör är bra :)