söndag 1 november 2009

Dag 303-305. En helg på landet


1 november, söndag. En sån ruggig dag, grå och kall. Men då kan det vara extra mysigt att få kura inne i stugvärmen på landet. Framåt kvällen åkte vi dock hem till stan igen och nu sitter jag i soffan hemma och skriver.

Dagens bild visar hur kul Ellie tyckte det var att plocka svamp. Vi gav oss ut i svampskogen för att leta trattkantareller och efter en kort stund hängde hon i selen på Mattias mage och halvsov. Så vi vände henne mot honom och då tog det några sekunder så sov hon som en stock.

Dagens bästa var att vi kom hem med några liter trattkantareller. Det är alltid så härligt att upptäcka den första svampen när man är på svampjakt och sätta sig på huk och spana efter fler, och när ögonen vant sig brukar man ju nästan jämt hitta fler som döljer sig under gräs och mossa.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

31 oktober, lördag. Ellie vaknade i ottan så hon och jag gick upp och tände en brasa för att få upp lite värme i stugan. Det är ju så mysigt att ha en öppen spis och jag tycker jättemycket om att vara på landet den här årstiden.

Dagens bild tog jag nere vid badplatsen vid sjön när Ellie sitter på en bänk och njuter av vyerna. Det var ju inte direkt badväder, men skönt ändå att få en promenad.

Dagens Ellie - idag lyckades hon dra sig upp till stående för första gången! Jag satt i soffan och hon satt på en filt på golvet intill soffbordet. Då ser jag hennes små fingrar som griper tag i bordsskivan och ser hur hon kämpar och drar med fingrarna och plötsligt kommer ett ansikte upp över bordskanten och hon har lyckast häva sig upp. Men sen föll hon omkull ganska direkt.

Dagens bästa blir som vanligt att vara i stugan.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

30 oktober, fredag. Idag åkte vi till landet när Mattias slutat jobbet och ska tillbringa helgen där. Jättemysigt!

Dagens bild visar dagens leverans som kom direkt från den nystartade webbutiken Butik Citronodlingen på Sicilien. Jag hade beställt olivolja, pesto och torrone (en sorts nougat med pistagenötter - yummie!). Och så hade gulliga Helena som bor på citronodlingen och driver butiken stoppat med en burk med citroncreme också som en överraskning, tack snälla! Besök gärna butiken, för det finns en massa godsaker att handla där.

Dagens bästa var att jag fick min beställning just idag så att jag hann hämta den och ta med godsakerna till stugan, för när vi är på landet då är det så gott att ha en massa godsaker att njuta av.

1 kommentar:

Livet på Citronodlingen sa...

Låter som att ni har haft en supermysig helg även om vädret var lite småruggigt.
Så söt du är som skriver om butiken. Tack!!