lördag 14 november 2009

Dag 318. Fotomässan


14 november, lördag. Idag var det dags för årets fotohändelse för mig, Fotomässan. Jag tillbringade många timmar där, men skulle lätt ha kunnat spendera mer tid och lyssnat på fler föreläsningar och tittat mer på fotoutställningarna. Nästa år kanske det får bli ett tvådagarsbesök istället. Helnöjd med dagen även om plånboken blev lite tunnare... Det var också roligt att hälsa på i Pixopolis monter, som jag är glad över att ha ett samarbete med i tävlingarna jag anordnar i Fototriss. Det är alltid kul att få ett ansikte till personen man pratat med via mail och telefon.

Dagens bild är ett test av blixten (Speedlite 430EX II) och 50 mm-objektivet jag köpte på mässan. Katten Astrid fick agera modell. Blixten var planerad att köpa, men objektivet var ett rent spontaninköp. Det var så billigt och jag tyckte det skulle vara kul att ha ett objektiv som lämpar sig för porträtt, så jag slog till. Det lilla jag har testat det så är jag nöjd, skarpt och fint kort skärpedjup, men det ser lite fånigt ut att ha på min EOS 40D eftersom objektivet är så litet :). Blixten känns kanonbra hittills!

Dagens bästa var att få en heldag på mässan! Jag är ju så van vid att alltid ha Ellie med mig, så att åka iväg ensam med en kompis och bara få tänka på mig själv och ta in allt på mässan var kanon!

Inga kommentarer: